Att skriva annonser som säljer

Något jag verkligen kan se när jag jobbar med sökordsannonsering är hur viktig själva annonstexten är. Det kan vara tillsynes små skillnader som får avgörande betydelse för hur många som klickar på annonsen. Ofta får man testa ett par olika annonsvarianter för att hitta rätt, men här kommer några tips som hjälper dig skriva bättre annonstexter.

Din annons har tre syften:

  • Driva trafik till din webbplats.
  • Få rätt personer att klicka på annonsen.
  • Ge besökaren rätt (positiv) förväntning av landningssidan.

Du har fyra rader på dig (25, 35, 35, 35 tecken)!

  1. Titel: Fånga läsarens intresse.
  2. Beskrivning: Förklara fördelarna med din produkt/erbjudande.
  3. Handling: Berätta vad kunden får eller förväntas  göra på din landningssida.
  4. URL: Skapa förtroende och visa på relevans.

Några exempel från Googlelady

Locka till mer läsning i annonsen

Ordningen på ord kan avgöra

Här kommer några ”knep” för att göra din Adwordsannons mer effektiv:

  • Använd jämförelser – ”Billigare än MediaMarkt”
  • Syfta på unika egenskaper – ”Ny unik metod att…”
  • Storytelling – ”Vi minskade kostnaderna med 1 000 000 kr”
  • Ge instruktioner – ”Så får du ett sexpack på två veckor”
  • Väck nyfikenhet – ”Vill du tjäna 20 000 kr/mån extra?”
  • Var kreativ och överraska
  • Använd ”dynamiska” sökord om det passar din verksamhet

Även Haléns vittnar om hur till synes små förändringar i texten kan påverka resultatet för en annons, i blogginlägget ”Tre gånger högre konvertering på Facebook”, Jajja Magazine

    Annonser
    Det här inlägget postades i Adwords, Tips och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

    Kommentera

    Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

    WordPress.com Logo

    Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

    Twitter-bild

    Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

    Facebook-foto

    Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

    Google+ photo

    Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

    Ansluter till %s