Att optimera en Adwordskampanj

Även om det kan kännas enkelt att sätta upp en Google Adwordskampanj, så ska man inte låta sig luras till lättja. Google är stenhårda i att belöna de som jobbar kontinuerligt med att optimera sina kampanjer. Här nedan listar jag ett antal faktorer som påverkar kvalitetsreslutatet och i slutändan kostnaden för din kampanj. Extra intressant tycker jag det är att de väger in hela Adwordskontots historik. Det innebär att Google premierar de som har hög kvalitet i alla sina kampanjer framför de som bara slentrianköper sökord eller slarvar. Faktorer som påverkar sökordens kvalitetsresultat:

  • Målsidans  kvalitet
  • Sökordets  relevans  för  annonserna  i  annonsgruppen
  • Sökordets  och  den  matchade  annonsens  relevans  för  sökfrågan
  • Sökordets och den matchade annonsens  tidigare klickfrekvens (CTR) på Google.
  • Din kontohistorik, som mäts i klickfrekvensen för alla annonser och sökord i ditt konto
  • Den tidigare klickfrekvensen för visade webbadresser i annonsgruppen
  • Ditt kontos resultat i det geografiska område där annonsen ska visas
  • Andra (ej offentliggjorda) relevansfaktorer

En annan viktig faktor att tänka på är att alla steg i kampanjen måste hänga ihop från annonstext, sökord och innehållet på landningssidan.

Inne i Google Adwords kan man se vilket kvalitetsresultat Google har satt på varje sökord. Kvalitetsresultatet bör helst ligga på 7/10 eller högre.

Annonser
Det här inlägget postades i Adwords, Grunder och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s