Rätt struktur på Adwordskampanjen

När man skapar en Adwordskampanj är det viktigt att ha lite koll på hur saker och ting är organiserade i Adwords, för har man flera produkter eller tjänster att marknadsföra är det bra att sätta rätt struktur från början.

Adwords kampanjstruktur

Högst upp i strukturen har du ditt Adwordskonto, på denna nivå sköts faktureringen. Sen ser strukturen ut så här:

  • Kampanj
    • Budget
    • Visa annons i Söktjänster/innehållsnätverk
    • Var (geografiskt, tid, mm)
  • Annonsgrupp
    • Annonser
    • Sökord(maxbud)
    • Placering i innehållsnätverk (vilka webbplatser)
  • Annons
    • Annonstext
    • URL till landningssida

Notera att sökorden sätts på annonsgrupper och inte per annons. Om man har flera annonser i en annonsgrupp gäller det att hålla koll så att alla sökord i annonsgruppen är relevanta för alla annonser. Om man märker att vissa sökord bara är relevanta för några annonser är det bättre att skapa en ny annonsgrupp för dessa annonser. Om man inte gör det kommer de sökorden att dra ner relevansen för de andra annonserna i gruppen.

Annonser
Det här inlägget postades i Adwords, Grunder och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s