Vad är sökordsannonser, sponsrade länkar, PPC?

Sökordsannonsering är ett otroligt effektivt sätt att nå potentiella kunder i ett skede när de aktivt söker efter en produkt eller tjänst. När de söker med ett sökord du har valt visas din annons. Sökordsannonsering går även under begreppen sponsrade länkar och PPC – Pay per click.

I Sverige är Google helt dominerande när det gäller söktjänster och sökordsannonsering. Googles kallar sitt annonssystem för AdWords, det finns även andra system så som Yahoo! Search Marketing och Microsoft adCenter.

Hos Google visas sponsrade länkar i en kolumn längst till höger och annonser med extra hög relevans kan även visas ovanför det faktiska sökresultatet, se nedan.

När man ska börja med sökordsannonsering väljer man först själv vilka sökord man vill köpa. Din annons visas bara när någon söker på ett sökord du har valt.

Vilka annonser som ska visas och dess placering bestäms av hur relevant Google bedömer att din annons är och vad du är beredd att betala för att synas.

Vid varje sökning görs en blixtsnabb auktion för att avgöra vilka annonser som ska visas och deras inbördes placering.

Din annons bör placera sig på förstasidan vid en sökning för att det ska vara lönt. Det innebär att din annons bör finnas bland de elva högst placerade.

Annonser
Det här inlägget postades i Adwords, Grunder och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s