hugoborjesson och sökmotoroptimering

Jag fick frågan idag om jag även kommer att jobba med sökmotoroptimering, SEO. Det är egentligen en rätt knepig fråga. Onekligen är sökmotoroptimering otroligt viktigt för ett företag och man har rätt mycket nytta av ett bra SEO-arbete när man ska annonsera.

Problemet som jag ser det är att det är väldigt svårt för en externkonsult att göra ett bra jobb. Två viktiga aspekter av sökoptimering är att ha bra innehåll och att ha många/bra inlänkar. Att ha bra innehåll och en sökoptimerad webbplats (tekniskt) görs allra bäst av de som arbetar på företaget eller den byrå som bygger webbplatsen. Att få andra sajter att länka till företagets webbplats kräver en hel del PR-arbete (inkl social media PR).

Givetvis skulle jag kunna hjälpa till med detta, men det skulle kräva ett ganska djupgående samarbete som går djupare än bara SEO. Risken är annars stor att jag skulle frestas att använda mer tveksamma metoder för att blåsa upp företagets ranking, och den vägen vill jag inte gå.

Däremot är jag öppen för att hjälpa till med rådgivning eller som bollplank för företag som vill jobba med SEO.

Det här inlägget postades i Allmänt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

