Adwords budgivningssystem

Nu har vi alltså sett att annonser på Googles söksida kan få olika placering och att kostnaden bestäms av ens dagsbudget och maxbud. Men hur fungerar det. Vad är det som avgör vilken position din annons får på Google och hur mycket ett klick kommer att kosta?

Google Adwords använder sig av ett automatiskt auktionsförfarande för att avgöra vilka annonser som ska visas. För varje individuell sökning sker en budgivningsauktion som väger in en mängd olika parametrar för att avgöra vilka annonser som ska visas.

Flera av dessa parametrar kan man påverka, andra är lite mer diffusa. En av dessa parametrar är det maxbelopp man vill betala för ett klick (CPC – Cost per click). Budet är dock bara en av parametrarna och man kan alltså inte bara betala sig hela vägen upp till högsta position.

En annan viktig parameter är relevans. Google premierar de annonser som är mest relevant för besökaren. Relevansen baseras på hur bra din annons och landningssida stämmer överens med det aktuella sökordet. I auktionen vägs både relevans och maxbud in. Google räknar ut en så kallad AdRank för alla annonser i en given auktion.

AdRank = Kvalitetsresultat * högsta kostnad per klick (CPC)

Annonserna visas i fallande ordning i enlighet med deras AdRank, dvs högst rank visas överst.

I detta exempel har vi tre positioner och fyra annonsörer som konkurrerar om de positionerna.

Annonsör 1: AdRank = 4 kr (CPC) * 1 (Relevans) = 4, (den visas inte alls, trots högst CPC)
Annonsör 2: AdRank = 3 kr (CPC) * 3 (Relevans) = 9, (får position 2)
Annonsör 3: AdRank = 2 kr (CPC) * 6 (Relevans) = 12, (får position 1)
Annonsör 4: AdRank = 1 kr (CPC) * 8 (Relevans) = 8, (får position 3)

AdRank är alltså intimt förknippat med kvalitetsresultatet (relevans) och genom att förbättra relevansen kan man förbättra sin position utan att för den sakens skulle behöva lägga ett högre bud.

Hur räknas då det slutliga klickpriset (CPC) ut?

Klickpris = AdRank som är närmast under dig / Ditt kvalitetsresultat + 10 öre

Man behöver alltså inte betala sitt eget maxbud, endast det som konkurrenten under bjuder + 10 öre. Dvs den lägsta möjliga summa som krävs för att behålla ens position.

Annonser
Det här inlägget postades i Adwords, Grunder och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s